Att stanna upp och lukta på blommorna

Hur tänker du när du idrottar? Är du närvarande eller tänker du dig bort? Forskning visar att idrottare som lyckas är bra på att uppleva total harmoni, koncentration, fullkomlig frihet och en integration av kropp och själ. Man kommer in i flow helt enkelt. Flow har tidigare diskuterats här på bloggen. För att komma in i flow när du idrottar så måste du kontrollera dina tankar, dina känslor och dina handlingar. Dessa tre påverkar varandra.

När du springer kan du rikta fokus utåt. Lyssna på musik och tänka på allt annat än den ansträngning du utför. Detta kallas för dissociation. Du kan också rikta ditt fokus inåt och uppmärksamma din kropps signaler. Detta kallas för association. Det finns forskning som pekar på att man kan öka sin tålighet och förbättra sin prestation genom en associativ hållning. Tydligen använder elitidrottare oftare association och vardagsmotionärer dissociation. Jag tror att man använder sig av båda strategierna under olika delar av ett lopp. Dissociation är en riksfaktor för skada eftersom man gör allt för att undvika att lyssna på kroppen.

Min tanke när jag läser detta är att jag vill öka graden av association. Ta in mer av intrycken som kroppen och omgivningen ger mig. Helt enkelt stanna upp och lukta på blommorna. Nuet är ju faktiskt det enda vi har och kan påverka. Hur gör du?

Annonser

Om marcelaponno

Läkare, pappa, crossfitcoach och författare. Visa alla inlägg av marcelaponno

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: