Studier om Crossfit

Har haft känning av ryggen igen. Denna gången var det inte på grund av något maxlyft. Istället skruvade jag IKEA-möbler i några timmar. Dagen efter vaknade jag med stelhet och värk. Nu har det släppt igen och jag kan träna igen. Som tur är. Finns inget bättre sätt att hantera stress. Igår gjorde jag en två på 125 kg i Back squat och det kändes bra. Sen gjorde vi tunga thrusters och jag fick upp en femma på 75, tio stycken på 65 och femton på 60 kg. Det var precis så det gick. Vilket flås man får av thrusters. Snacka om helkroppsövning. på bilden ovan ser ni oss le efter våra thrusters.

Jag har roat mig med att läsa studier om Crossfit. Det börjar komma nu. Här följer några av intresse. En studie tittade på skador inom Crossfit. Det visar sig att skadefrekvensen är lik den inom tyngdlyftning och gymnastik. Den var också lägre än inom kontaktsporter som tex rugby.

En annan studie undersökte hälsoeffekten av Crossfit hos tonåringar. Där såg man en förbättring vad gäller rörlighet, kondition, midjemått och styrka.

Den träning är bra som faktiskt blir av. Denna studien jämförde Crossfit med medelintensiv träning och undersökte om det var kul och om man tänkte fortsätta. Gruppen som tränade Crossfit ägnade mindre tid per vecka åt träning samtidigt som de hade kul och var mer benägna att fortsätta träna.

Till sist så undersökte denna studien effekten av Crossfit i en grupp med atleter som var allt från vältränad till otränad. Efter tio veckor fann man en signifikant förbättring avseende VO2max  och andel kroppsfett. Detta gällde oavsett hur vältränad du var innan studien.

Det är viktigt att inte bara lova att något är effektivt utan att även kunna bevisa det. Det kan Crossfit nu göra även om forskningen är i sin linda och detta är små studier. Vad forskning inte kan studera är glädjen i att komma till boxen. Hur trevliga människor är där och vilken gemenskap det blir. Hur man sliter lite extra när man får så härlig peppning av grymma coacher. Hur roligt det är att puttas ut ur sin komfortzon och göra saker man aldrig trodde man skulle klara av. Det är både ödmjukande och inspirerande. Hur kul det är att lära sig nya färdigheter. Listan kan förlängas men min personliga favorit är gemenskapen. Vad gillar/ogillar du med Crossfit?

Annonser

Om marcelaponno

Läkare, pappa, crossfitcoach och författare. Visa alla inlägg av marcelaponno

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: