Träningsåret 2016


Tiden är relativ. Ibland känns det som tiden går snabbare än någonsin. Ännu ett år har lagts till handlingarna. Mycket går att säga om 2016. Här tänkte jag fokusera på träningen. Träningsåret har varit ett rätt bra år. Några skador har hindrat mig men fokus har legat på rörelseglädje. När ryggen har hindrat mig från att göra det jag vill så har jag försökt hålla igång ändå. Det har lett till mer rena styrkepass. Mer gym helt enkelt. Har fått fin hjälp att styra upp den delen. Gymnastiken har fortsatt även om hösten blev kort då min axel och min rygg hindrade mig från sen vår fram till sen höst. Har tagit hjälp av sjukgymnast och äntligen hittat rätt. Nu när jag åter kan träna (nästan) utan hinder så är känslan fantastisk. Att få lyfta. Att få flåsa i en lång och tung Wod. Ren lycka. Under min skadeperiod så har jag även återupptäckt hur viktig träningen är för min mentala hälsa. Bättre copingstrategi finns inte.

Året har innehållit en del resor och det är fortfarande en höjdpunkt att få kliva in i en box i ett främmande land. Man känner igen sig och känner sig välkommen vart man än kommer. Gillart. Det allra roligaste med träningsåret är dock barnen. Clara har verkligen hittat Crossfit och utvecklats mycket. Hon kan spontant fråga om vi inte ska åka ner till boxen och träna ihop. Det gör jag med ett leende på läpparna. Isac får hänga på när han vill, men än så länge kommer det inte lika självmant. Men det börjar vända även där. En källa till stor glädje. Ett annat glädjeämne är att jag än en gång slår rekord i antal pass per år. 2015 blev det 259 och 2016 fick jag förmånen att avverka 290.

Så här ser träningsåret ut i siffror:

Januari – 28 träningsdagar varav 18 Crossfitpass, 8 yoga och 2 löpning.

Februari –26 träningsdagar varav 20 Crossfitpass, 3 löpning och 3 yoga.

Mars –25 träningsdagar varav 21 Crossfitpass, 3 yoga och 1 löpning

April –24 träningsdagar varav 18 Crossfitpass, 3 yoga och 2 löpning.

Maj –25 träningsdagar varav 23 Crossfitpass, 2 yoga och 1 löpning.

Juni –24 träningsdagar varav 19 Crossfitpass, 1 löpning och 4 yoga.

Juli –23 träningsdagar varav 17 Crossfitpass, 1 yoga, 1 cykling och 4 löpning.

Augusti –20 träningsdagar varav 14 Crossfitpass, 1 cykling, 2 yoga och 3 löpning.

September –23 träningsdagar varav 17 Crossfitpass, 4 yoga, 1 löpning och 1 cykling.

Oktober –25 träningsdagar varav 23 Crossfitpass och 2 yoga.

November –21 träningsdagar varav 19 Crossfitpass och 2 yoga.

December –26 träningsdagar varav 24 Crossfitpass och 2 yoga.

 

Annonser

Om marcelaponno

Läkare, pappa, crossfitcoach och författare. Visa alla inlägg av marcelaponno

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: