Om Hot yoga

Savasana

Tycker om att pröva nya saker. Att röra mig på nya sätt. Utmana kroppen på olika nymodigheter. Något jag velat testa ett bra tag är Hot yoga. Plötsligt händer det, Joakim och jag kom iväg idag. De övriga deltagarna var erfarna, det märktes. Instruktören hälsade vant på dem. Vi fick en matta, ett block och en filt. Rummet är nedsläckt och man möts av en vägg av fuktig värme när man kommer in. Det är runt 35 grader men det går förvånansvärt bra att andas och röra sig.

Instruktören förklarar alla rörelser lugnt och hennes engelska bidrar till den exotiska känslan. Vi ska utöva Yin yoga där man håller positionerna under ett längre tag. Inget flow utan vi är i positionerna länge. Det visar sig vara ett litet smörgåsbord av allt jag är kass på. Min ländrygg, mina höfter och mina väldigt korta hamstrings får sig en omgång. Man fokuserar mycket på andningen och det hjälper faktiskt. Jag lyckas slappna av och avstår från att skrika rakt ut. Man ska inte anstränga musklerna i Yin yoga utan slappna av instruerar hon framifrån. Något som inte är så lätt när kroppen skriker av obehag. Men jag sitter still. Jag går in i andningen och försöker uthärda. Så kommer plötsligt de orden jag vill höra: Three more breaths then you slowly go back.

Kroppen får lite stöd av värmen som mjukar upp den. Kanske kan jag vara lite längre i positionerna. Kanske fungerar det. Så kommer vi till det riktiga härliga, Savasana, belöningen. Där får man ligga ner på rygg och slappna av. Äntligen något jag är bra på. Jag gör det så bra att jag inte ens märker instruktören som lutar sig över mig med någon väldoftande olja. Efter passet klagar jag på att hon inte gick till mig men Joakim insisterar på att hon gjorde det. När man flyter lite in och ut i medvetandet måste man vara rejält avslappnad. Trots värmen och skrikande muskler. Så det får nog bli fler tillfällen med Hot yoga.

Om marcelaponno

Läkare, pappa, löpare och författare. Visa alla inlägg av marcelaponno

Kommentera

