Motstå minsta motståndets lag

Åt frukost med god vän igår och kom in på detta med minsta motståndets lag. Ett föremål som rör sig i ett system kommer oundvikligen att ta den väg som kostar minst energi. Till exempel vatten som rör sig nedför en sluttning eller elektricitet som rör sig i en ledning. Det är meningslöst att tro att inte vi människor är exakt likadana. Vi är benägna att välja den väg som ger oss minst bekymmer eller kostar minst. Detta trots att vi vet att en alternativ väg kan ge mer i längden.

Detta kan appliceras på de flesta områden i livet och påverkar alla våra livsval. Träning är ett bra exempel. Motivationen ökar ju närmare badsäsongen kommer. Jag vill tro om mig själv att detta med uppskjuten belöning är något för mig. Till exempel att satsa några år av mitt liv på en lång utbildning för att det ger mig något längre ned på vägen. Å andra sidan är förmågan att lura sig själv till synes oändlig. Hur gör du för att komma iväg och träna trots att det kostar på? Tänkvärda tankar tas tacksamt tillvara.

Om marcelaponno

Läkare, pappa, crossfitcoach och författare. Visa alla inlägg av marcelaponno

1 responses to “Motstå minsta motståndets lag

Lämna en kommentar